Gelezen in BN De Stem: Gezonde lunch + dagelijks bewegen = beter rekenen
Kinderen gaan beter rekenen als ze op de basisschool gezond lunchen en dagelijks bewegen. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek op acht scholen in Zuid-Limburg, verricht door de Universiteit Maastricht.
De uitkomsten van de Limburgse studie zijn een steuntje in de rug voor het kabinet, dat er in september voor koos om de schoolmaaltijden voor arme kinderen te redden. De studie, die binnenkort gepubliceerd wordt in een wetenschappelijk tijdschrift, onderzocht welk effect het uitdelen van gezonde schoollunches en dagelijkse bewegingslessen hebben op de reken- en leesvaardigheden van basisschoolleerlingen.
Het onderzoek duurde vier jaar. Op basis van toetsgegevens concluderen de onderzoekers dat de gezonde lunches en sportlessen een 'sterke positieve invloed' hebben op de rekenvaardigheden van leerlingen. Het positieve effect treedt al na één jaar op en wordt met de tijd groter. Vooral de gezonde lunches maken veel verschil, ziet de Limburgse universiteit.
Op de leesvaardigheden had het interventiepakket geen grote invloed. Volgens onderzoekers is dat niet onlogisch, omdat die in tegenstelling tot de rekenvaardigheden vooral ook thuis worden ontwikkeld. Toch zijn de onderzoekers zeer enthousiast. De resultaten tonen volgens hen aan dat het zin heeft om op scholen gezonde voeding aan te bieden en veel te sporten. Zowel de fysieke als de academische ontwikkeling is erbij gebaat, wat kan leiden tot minder ongelijkheid op het gebied van gezondheid en onderwijs.
,,Deze resultaten zijn interessant gezien het recente besluit van de overheid om schoolmaaltijden financieel te blijven ondersteunen'', zegt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van het onderzoek. ,,Gezonde voeding draagt dus niet alleen bij aan een betere gezondheid van de kinderen, maar ook aan verbeterde schoolprestaties."
Hij wil nog wel graag benadrukken dat de overheid nog een stapje extra kan zetten bij het uitdelen van maaltijden. ,,Daar zitten nu nog geen voorwaarden aan. Het is echt belangrijk dat er ook daadwerkelijk gezond eten wordt uitgedeeld."
Acht scholen deden mee aan het Limburgse onderzoek. Op twee daarvan werden zowel de gezonde lunches als de bewegingslessen aangeboden, op twee scholen waren alleen bewegingslessen, en op vier scholen veranderde niets. Alle acht scholen bevinden zich in de Parkstad-regio in het zuiden van Limburg, een streek met relatief veel armoede, sociale achterstanden en gezondheidsproblemen.
De leerlingen die meededen, zaten in de groepen 3 tot en met 5. Degenen die bewegingslessen kregen (een uur per dag) hadden als gevolg daarvan een langere schooldag: hun lunchpauze duurde inclusief sportles een uur en een kwartier. De gezonde schoollunch die op twee scholen werd uitgedeeld, was samengesteld door een diëtist. Eerder toonden de wetenschappers al aan dat de methode van de 'Gezonde Basisschool van de Toekomst', zoals het project heet, positieve effecten op de gezondheid en het gedrag van kinderen heeft.
Het kabinet besloot rond Prinsjesdag dat de gratis schoolmaaltijden voor armere kinderen toch worden voortgezet. Die werden in 2022 op zo'n 2200 scholen ingevoerd om kinderen uit armere gezinnen te helpen. In het hoofdlijnenakkoord van de coalitie was hier echter niet opnieuw geld voor vrijgemaakt, tot groot ongenoegen van de oppositie.