HET ONDERWIJS
Onderwijskundig jaarplan
Op De Klinkert werken we met jaarplannen. Daarin worden nieuwe of bestaande (onderwijs)ontwikkelingen op school beschreven die het komende schooljaar extra aandacht krijgen. In het schooljaar 2025-2026 behoren de volgende beleidsterreinen tot ontwikkelitems:
1. Taalonderwijs
Er wordt een nieuwe taalmethode gekozen die als 'hoofdbron' dient voor
kwalitatief goed taal- en spellingonderwijs voor de midden- en bovenbouw en de
doorgaande lijn bewaakt van groep 1 t/m 8 in de benaming van taalbegrippen en
spellingstrategieën.
2. Rekenonderwijs
Er wordt een nieuwe rekenmethode gekozen die als 'hoofdbron' dient voor
kwalitatief goed rekenonderwijs voor de midden- en bovenbouw en de
doorgaande lijn bewaakt van groep 1 t/m 8 in de benaming van rekenbegrippen
en strategiegebruik.
3. Digitale geletterdheid
Er worden matrixen ontwikkeld met activiteiten voor digitale geletterdheid die
worden gekoppeld aan de kerndoelen. De matrixen worden vervolgens volledig
geïntegreerd in de onderwijsplanningen van de onder-, midden- en bovenbouw
zodat er een kerndoeldekkend aanbod is en de manier van werken wordt geborgd.
4. Kunst & Cultuur
Eigenwijs Next wordt geïmplementeerd binnen de gehele school en dient als
'hoofdbron' voor de kwalitatief goede lessen rondom Kunst & Cultuur zodat er een
kerndoeldekkend aanbod én een doorgaande lijn is die door de implementatie in
het onderwijsaanbod wordt geborgd.
5. Techniekonderwijs
Er is een gedegen aanbod voor techniekonderwijs met een duurzaam karakter
waarbij technologie wordt verbonden aan andere vakgebieden.
6. Burgerschap
Er worden leerdoelen bepaald aan de hand van de leerlingpopulatie die
vervolgens aan de activiteiten in de burgerschapskalender worden gekoppeld.
Tevens wordt er een beoordelingsformulier ontwikkeld waarmee kan worden
geregistreerd in hoeverre leerlingen de leerdoelen beheersen.
Bekijk HIER het onderwijskundig jaarplan 2025-2026.
Continu in beweging
De Klinkert is voortdurend in ontwikkeling. Jaarlijks worden er nieuwe zaken ontwikkeld die leiden tot kwalitatief beter onderwijs. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen te kunnen voorzien in hun onderwijsbehoeften. Naast het reguliere onderwijsaanbod is er een aantal zaken waar wij ons mee profileren:
De Klinkert is voortdurend in ontwikkeling. Jaarlijks worden er nieuwe zaken ontwikkeld die leiden tot kwalitatief beter onderwijs. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen te kunnen voorzien in hun onderwijsbehoeften. Naast het reguliere onderwijsaanbod is er een aantal zaken waar wij ons mee profileren:
- taalstimuleringsprogramma voor taalzwakke 3-jarige peuters en 4-jarige kleuters;
- boostprogramma wat ten doel het wegwerken van hiaten binnen een vakgebied, zodat de ontwikkeling niet tot stagnatie komt.
- verrijkingsprogramma met als doel het uitdagen van leerlingen op zijn/haar interessegebied waarbij wordt ingezet op de 'hogere orde denken'. Het kind krijgt hierbij begeleiding door onze leerkrachten die gecertificeerde Talentvaardigtrainer zijn;
- leesspecialist voor kinderen met dyslexie;
- gedragsspecialist voor begeleiding van kinderen met gedragsproblematiek;
- werken met tablets waardoor kinderen op hun eigen niveau kunnen werken;
- programma voor leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2).