Betekenis met stelligheid gebracht (alsof het...
Beide zinnen zijn juist. Vrij hebben betekent...
PESTEN IS NIET COOL
 
Pesten is niet cool
Het uitgangspunt voor de omgang met elkaar zijn voor ons de "gouden regels van De Klinkert"
Daarnaast zijn we van mening dat het rondom het probleem van pesten van belang is om goed te beschrijven hoe hier door school en ouders mee omgegaan kan en moet worden. Daarom door het team en MR (als vertegenwoordiging van de ouders) een anti-pestbeleid vastgesteld dat u HIER kunt downloaden.
 
Anti pestprotocol
De Klinkert heeft een anti-pestprotocol (te downloaden bij anti-pestprotocol) en er wordt gewerkt met uniforme gedragsregels en afspraken. In de klas wordt met de kinderen regelmatig over pesten gesproken, zodat ze zich bewust worden van de gevolgen die dit kan hebben. Tegenwoordig komt het vaker voor dat kinderen via internet of zelfs mobieltjes worden gepest. Op school besteden we aandacht aan het veilig omgaan met nieuwe media. Klachten van leerlingen en ouders worden serieus genomen en indien nodig wordt actie ondernomen.
U kunt het anti-pestprotocol downloaden door HIER te klikken.

Vijfsporenaanpak
Bij pestgedrag hanteren we op De Klinkert de vijfsporenaanpak. Het idee achter deze aanpak is dat pesten niet op te lossen is door 'de dader eens streng toe te spreken' of pesten af te doen als ' het kind roept het ook wel over zichzelf af '.  

De volgende sporen worden gevolgd: 

  1. Het slachtoffer wordt serieus genomen. 
  2. De pester wordt gezien als een leerling die net zo goed hulp en ondersteuning nodig heeft. 
  3. De groep is de partij die de meeste invloed heeft op pesten op het moment dat het plaatsvindt. 
  4. De leerkracht speelt hierin een belangrijke rol. De leerkracht is namelijk degene die met de pester en het slachtoffer in gesprek gaat en blijft. Daarbij begeleidt de leerkracht de groep om de zwijgende middengroep op te laten staan tegen pesten. 
  5. Ook gaat de leerkracht gesprekken aan met de ouders van de pester en het slachtoffer.